Monday, September 19, 2011

Penerokaan Gunung Batu Bujang

Kali ini seramai 4 bebudak T-recs telah membuat keputusan untuk menyertai satu trip mendaki gunung yang di go-go kan oleh satu brader Jiwa Kacau (JK) yang bernama Nabil dan berwajah Chef Wan. Gunung kali ini adalah Gunung Batu Bujang (adik beradik dengan Batu Putih) dan group kami adalah group kedua yang masuk secara rasmi (sebelum ni orang asli punya kawasan mencari hasil hutan). Pemergian kami kali ini adalah atas desakan kehendak jiwa yang meronta-ronta untuk pergi mendaki tapi sayangnya hanya kami berempat sahaja yang beria-ia sedangkan ahli T-recs yang lain memilih untuk menikmati panggung sabtu dekat rumah pada minggu tersebut. Trip telah disertai oleh gua (selaku orang tengah T-recs dan JK), pit (selaku driver dan sweeper), fida (selaku awek guide orang asli), dan sharip (peserta injured). Selain itu, kami turut berkenalan dengan beberapa kutu daripada geng-geng lain iaitu Yaya, Hanim, Kak Mas, Bond, Bun, Daus Chika, Zul Tegap, Ngai dan pakcik shah (abang kepada ngai a.k.a bekas 3rd collegian ‘77-81. Gila excited dapat jumpa super-duper senior).

Perjalanan bermula pada hari Khamis malam cuti hari Malaysia dan berkumpul di R&R (err…gua lupa la), dan menuju ke exit Tapah. Tiba di Tapah lebih kurang pukul 4, kami berkumpul di masjid daerah Tapah untuk sesi tidur beramai-ramai dalam kereta dan kemudian sarapan pagi di kedai kopi berdekatan. Untuk cerita selanjutnya, gua buat dalam format laporan polis supaya tak perlu la gua karang dan korang tak perlu la baca panjang-panjang sampai nak termuntah.

9:00 pagi Bergegas ke Kampung Kuala Bot yang terletak lebih kurang 25 KM dari simpang masuk jalan lama Tapah-Cameron Highland (Exit tol Tapah, tembak kiri)

10:30 pagi sampai di perkampungan orang asli, kami disambut baik oleh orang asli dan terus packing-packing barang.

12:00 tghri start perjalanan menuju ke campsite. Melalui empangan, titian rapuh, denai, sungai, lereng bukit, gua, jalan hutan yang penuh onak dan duri. Selepas beberapa jam berjalan, hujan mula turun dengan lebat sehingga menyebabkan jalan licin dan pergerakan menjadi perlahan. Yang paling tak boleh tahan adalaha terpaksa melalui lereng bukit yang sebelahnya adalah gaung dalam tak terperi (boleh bikin perut kecut beb!)

7:00 malam Tiba di campsite (bukan campsite target, tetapi dekat dengan punca air. Campsite sebenar adalah sebuah Gua apa ke nama entah) dan siap-siap untuk mandi. Ada group yang dah sampai lebih awal dan ada yang sampai lambat (kih..kih..kih..teka la siapa punya group yang lambat tu…)

9:30 malam makan dan terus tidur ditemani agas

11:00 pagi Keesokkan hari, bermula perjalanan selepas makan dan mengutuk sesame sendiri dan menuju ke puncak. Lebih kurang 1 jam berjalan, terjumpa Gua yang sepatutnya jadi campsite. Lepak lagi dekat situ, gelak-gelak, kutuk-kutuk, jalan……

11:30 pagi berhenti di satu simpang Bukit Batu yang ada view tahap Salem Cool Planet. Peh…superb. Nanti boleh tengok dekat Kamera teknologi canggih Sharip.

5:30 petang Tiba di puncak. Alhamdulillah..dapat tengok view keliling yang penuh dengan gunung-gunung. Batu Putih, V2, bla-bla.. Tiba di puncak hujan turun dengan lebatnya.

8:00 malam Masak-masak, makan-makan, sembang-sembang, kutuk-kutuk, gelak-gelak.

11:00 malam Tido…

6:00 pagi Di kejutkan dengan suara orang asli yang menyuruh bangun pagi dan menggosok gigi. Awal gila gua bangun sebab kesejukan yang teramat. Kena sejuk atas gunung woi. Syok gila rasa. Tak teringin ke? Sejuk…bungkus badan dalam sleeping beg…perghhhhhhh…

11:20 pagi Trekking turun melalui jalan yang lain (jalan baru sondol). Perjalanan yang penuh dengan penyiksaan batin dan fizikal.

7:00 malam Tiba semula di tempat berkumpul dan disambut oleh anjing-anjing peliharaan tok batin.

9:00 malam Kemas-kemas dan bergerak menuju ke medan selera.

11:00 malam Salam-salam dan bersurai.

4 comments:

Apizolla said...

Tahniah semua..

Jo.. senarai guide da bole update da.. banyak da guide baru2 ni...

http://thirdreccers.blogspot.com/2008/07/senarai-guide-outdoor.html

Anonymous said...

gambar takde gambar?

Anonymous said...

terbaik. sekarang sudah ada laluan penyambung antara Batu Bujang dan Batu Putih. menambahkan variasi laluan pendakian gunung tempatan. hope dapat jaga rentis dengan sebaik mungkin. -amri-

mR B said...

hi.. saya menawarkan perkhidmatan kereta sewa pandu di kota kinabalu.. harga budget .. penghantaran ke airport dan hotel2 area kota kinabalu adalah percuma… siapa yang berminat boleh hubungi saya terus di talian 0138999242 ataupun di website kami http://www.kkrentacar.com … terima kasih.. selamat datang ke sabah di bawah bayu