Thursday, January 05, 2012

Selamat 2012

Rasanya lepas trip ke Sabah hari tu, masing-masing mula sibuk dengan hal masing-masing sehingga ada yang merasakan lama betul bebudak t-recs ni tak berkumpul sekali, packing-packing barang dan berambus meninggalkan hutan batu yang tak pernah tidur dan bergerak menuju hutan yang sebenar-benar hutan. Sebenarnya bukan tiada aktiviti langsung dikalangan ahli t-recs, cuma mungkin terasa jauh daripada yang lain (faktor rumah yang terletak luar daripada skala daerah serdang dan seangkatan atau sudah berkeluarga atau sudah bosan dengan busuk dan peluh dan mula menumpukan kepada hal-hal grooming atau sibuk dengan pekerjaan dan study atau …)

Jadi, bagi membuktikan yang t-recs ni masih lagi wujud dan masih ada lagi yang sibuk request masuk hutan, kami telah berjaya mendaki satu lagi gunung berketinggian lebih 7000 kaki (G7) iaitu Yong Belar. Jadi sebagai pekerja pejabat kerajaan yang rileks pada akhir-akhir tahun, dengan sukarelanya gua set up trip yang telah disertai oleh ahli t-recs dan bukan t-recs Pitz, Koroi, Babas, Chip, Mira, Nini, Elfi, Apis, Ika, Bun dan Daus (Guide).

Malam Jumaat lepas, bergeraklah kami di tapak perkumpulan antara bebudak t-recs dan bukan t-recs di KL Sentral dan menghala ke arah utara. Selepas makan malam di area Gombak, perjalanan diteruskan menuju ke masjid Kg. Raja, Cameron. Lebih kurang pukul 5 pagi kot kitorang sampai.


Cadangan untuk pekena serapan pagi tidak tertunai oleh kerana abam guide kata masa dah suntuk. Setelah siap-siap masak untuk lunch pack di masjid Kg. Raja, kami semua bergegas ke Blue Valley Dam dengan excited dan lapar. Lunch pack tadi tak semena-mena menjadi sarapan pagi. Lebih kurang 930 pagi perjalanan menaiki tangga tonggek dimulakan. Perghhhhhh…boleh terkeluar isi perut. Kali pertama gua ke Yong Belar hari tu dia punya jahanam tak terasa sangat. Maklumlah, hijau lagi gua masa tu.

Selepas melalui tangga tonggek, kami perlu pulak melalui batang paip. Oleh kerana musim tak berapa kering, berbecak dan selut maka … “everyday I’m shuffling” la kami atas batang paip tersebut. Dan perjalanan melalui batang paip adalah 2 jam!! Grrr……

Jalan punya jalan punya jalan kami berhenti makan tengahari di kem tudung periuk lebih kurang pukul 2.30 petang. Oleh kerana lunch pack tadi dah dijadikan sarapan, maka megi kari bertelur adalah lunch kami pada tengahari yang sejuk itu. Dalam hati gua, “aishhh…petang karang mesti lapar gila ni…” lalu hujan pun turun mencurah-curah. Setelah melakukan sedikit perbincangan bersama ahli kumpulan, kami memutuskan untuk trekking terus naik ke puncak dan Daus, Apis, Elfi gerak dulu untuk cop tempat di puncak oleh kerana ada 2 lagi group yang sedang ghairah menuju puncak jua.


Line up



Report ni gua sambung karang ye…

9 comments:

pakcik said...

mana sambung nyee?

Anonymous said...

karang TU BILER ???

Terlalu lama

-roy-

jo said...

ahahahhahaa...ok2 kang aku sambung....

pakcik said...

Gua dah menyirap ni.

Halijah Jaffar said...

ekeke..mengikut jejak report tahan..
agak2 klu nak sambung report tahan tu valid lg tak? :)

pitz said...

next week dah trip len plak.. mane sambungan ni... kang ada lak yg emo kang lmbt update.. hehe...

cik beskot said...

haram la jo nk smbung balik report tu

jo said...

Hahaaaa...kah kah kah....ok la...ada punya sambung...ada...ada....

Anonymous said...

assalamualaikum ababng alumni yg lejen,. kenape da senyap da ni? sy dari KTDI jugak, dan berhasrat nak ajak abang2, akak2 lejen ni buat trip bersame,. bole kongsi pengalaman kat kami newbie ni,. selamanya rekreasi,.,.,.,