Saturday, July 22, 2006

G7 Part I

Hi 3rd reccers sume..

Lamer dah aku tak post..kali ni nak post info pasal G7..
Aku dengar sekretariat nye aktiviti sesi ni nak wat g naik G7 kan?? Meh aku citer sket psl G7.. utk sesape yg tak tau lg, G7 ni ialah gunung-gunung di semenanjung yg ketinggiannye melebihi 7000 kaki dari paras laut..ader 7 bijik sumenye (mcm dragon ball, hehehe):

Gunung Tahan - 7186 ft
Gunung Korbu - 7162 ft

Gunung Yong Belar - 7156 ft
Gunung Gayung - 7129 ft
Gunung Chamah - 7 210 ft
Gunung Yong Yap - 7110 ft
Gunung Ulu Sepat - 7 089 ft

Ehmm...nak gi yg maner satu? Nak naik satu-satu ke nak wat trans..Biasanya pendaki akn wat transpeak, panjat dlm 2/3 gng skali, tp wat masa ni tak penah lg trans tujuh-tujuh gunung..mau makan sebulan baru abis tu..tp klu rentas 6 gunung (korbu, gayong, yong belar, chamah, ulu sepat n yong yap) penah aku dengar, org panggil transpex V3..tp tu pun lamer dulu..gang2 hardcore yg wat..diorang wat 20 hari..plg latest aku dengar ader satu team ni nak wat return V3 ni, tp tak tau lg bila..Tapi, level2 kita ni tak yah ar nak wat camtu..hehehe..wat biasa2 dah ar..

Nama biasa utk trans ni ialah trans Banjaran Titiwangsa, sbb gunung2 ni merupakan gunung utama yg membentuk banjaran ttwangsa.. so, kat cni ader beberapa trip yang biasa reccers wat...

i. CUS (Chamah – Ulu Sepat)
ii. Trans TT (Korbu – Gayong – Yong Belar)
iii. Tranpex V2 (Yong Yap – Korbu – Gayong – Yong Belar)..ni pn dah giler hardcore..

iv. Transpex V3... ??? ada brani??

Okay, ni cm intro je dlu..akan ader sambungan dia, Part II..yg tu nnt aku cite pasal brape hari perjalanan, journey mula dr mana, habis kat maner, nk kene rentas brape gng br nk smpi, no. contact utk dptkn guide & 4WD dan macam2 lg laa..tu pun klu rmi yg respon, bg komen, klu takder, smpi cni je laa kot yg dapat aku bg...Ok?

Oraitt laaa..jmp lagi..babai...

idup T_ReX!!!

3 comments:

pakcik said...

wohohoho...good info..ehmm,disebabkan xde sorang punantara kite yg penah pegi, apekata ramai2 kite berforum dekat bintang3.net atau gunungonline..kat situ ramai yg dah pegi, so apekate kite tanye2 mintak info dr diorang..

Amin Ahmad said...

ikut pengalaman aku Transpex V2 boleh buat 9 hari jer..

Dulu aku dan kawan2 cut line (tak pegi Yong Yap), kami buat 6 hari 5 malam.

Aku pun nak repeat gak Transpex V2 ni dan nak habiskan G7 sblm umur 30. tinggal Yong Yap dan CUS je.

Chamah-Ulu Sepat (CUS) biasa org buat sekali..standard tak jauh beza dengan Merapoh-Kuala Tahan

Amin Ahmad said...

Kalau nak habiskan semua memang la.

Pengalaman aku :

Transpex V3 ko bleh buat 9-10 hari.
Tapi ni kira fit la..sebab dari Yong Belar nak gi Yong Yap patah balik ke Gedung biasa amik 3 hari 2 malam. Kalau cut tak pergi Yong Yap, bleh buat 6 hari 5 malam..ni cakap dr pengalaman la..

Merapoh-Kuala Tahan (the best expedition eva) bleh buat 6-7 hari.

Chamah-Ulu Sepat pun sama macam Merapoh-Kuala Tahan..

So, katakanlah 10+7+7 = 24 hari..

Buat 3 trip jer..senang. Tapi yang nak pergi jangan mengada la nak tuang latihan fitness..utk catatan rekod kematin memang ada la dalam 3 jenis ekspedisi tu..

Dare the challenge?