Monday, April 10, 2006

kongsi ilmu tentang SURVIVAL

S - Size Up the Situation
U - Use All Your Senses, Undue Haste Makes Waste
R - Remember Where You Are
V - Vanquish Fear and Panic
I - Improvise
V - Value Living
A - Act Like the Natives
L - Live by Your Wits, But for Now, Learn Basic Skills


huruf S --Size Up the Situation

ianya lebih kepada bertapa cepatnya kita boleh/ dapat menyesuaikan diri didalam sesuatu keadaan...Asas yang paling penting adalah KESELAMATAN/ Safety....didalam hutan kita sering terdedah kepada tiga bentuk ancaman dan paling penting n0 4

1. Ancaman Alam Sekitar
2. Ancaman Binatang
3. Ancama Manusia
4. Ancaman Diri Sendiri

Tetapi semua ini akan dapat diatasi sebaik mungkin jikalau kita dapat menadaptasikan dengan mengabungkan antara tiga faktor

1. Alam sekitar
2. kelengkapan Dibawa
3. Kekuatan Fizikal & Mental kita

Sebaiknya cuba perhatian kepada sekeliling dan kelengkapan yang ada semasa masa bertenang untuk dirancang tindakan yang akan diambil kerana silap keputusan akan merugikan masa/ tenaga serta menambah buruk keadaan....

Kalau didalam sesuatu kumpulan kaedah perbincangan secara demokrasi boleh dibuat tetapi keputusan majoriti dan ketua adalah ketentuan terakhir dalam membuat sesuatu keputusan/ tindakan bagi menjamin keselamatan ahli.... faktor kehilangan masa/ bekalan/kelengkapan boleh memburukkan lagi keadaan..

Sebahagian dari ilmu survival ialah pengetahuan ttg tumbuhan hutan...silap makan...tak bernafas la jawabnyer....so..Ilmu Survival adlh penting..


Tumbuhan di hutan adlh pelbagai...ada yg boleh di makan dan tidak boleh dimakan...spesis beracun ataupun tidak!! Bagaimana nak mengenalinya..?...ada beberapa kaedah....

1/ Sekiranya anda tersesat...dan berjumpa pokok yg berbuah dan tidak tahu spesis apa...berhati2..takut beracun....!! cara nak tahu beracubn atau tidak...cuba tengok atas pokok..adakah ada binatang makan atau tidak buah tersebut....sekiranya ada mereka makan bermakna buah tu tak beracun....

2/Untuk tahu specis pokok tu beracun atau tidak...ambil sehelai daun...dan letakkan di tempat sensitif ( jgn fikir lain..bukan tut!! )...tempat sensitif di sini ialah di leher...., pipi, celah peha...dan kalau ada tanda2 gatal dan kemerahan..AWAS!!! ia spesis beracun...tak boleh di makan ...

dan juga cuba rasa sedikit dengan menggigit..kalau ada rasa gatal2 tuh....apa lagi...jangan makan...

3/Tumbuhan lain yg perlu dielakkan ialah pokok yg mempunyai getah yg pekat , berbulu atau permukaan yg kasar...cuba hindari....

2 comments:

pakcik said...

yes,ilmu survival..nnt aku uploadkan jgk psl survival..tp 300 legih page ar,bleh?heheh...

joe said...

pas ni bleh la bt survival...tp cam xkonfiden je sb da biase sgt senang...tp bleh gak rs ssh nye hidup ssorg...